Saturday, October 29, 2011

::Sup Tulang Adinda::

Daun sup terlupa beli... hanya tabur bawang goreng.... Rupa x menarik, tapi rasa memang sedap...

Resepi pertama yang aku nak share ngan korang ni ialah resepi Sup Tulang.... Aku ni stail yang tak ikut sangat spesifik bahan-bahan.. main agak2 jer sukatannya.. sebab tu aku letak tajuk blog.. Bukan Chef Biasa.. hi..hi..hi... takpe la.. aku bagi sukatan, tapi ikut suka korang la nak lebihkan atau kurangkan... OK?

Bahan-bahannya:
1kg tulang lembu
4 ulas bawang putih
halia-sebesar ibu jari (agak2 suka banyak, tambah banyak)
1 biji bawang besar (kalau x nak letak pun tak apa)
Perencah sup bunjut adabi (aku tak suka perencah sup tulang, bau kuat sangat-tapi terpulang pada selera masing-masing)
garam secukup rasa
2 biji tomato @ sekeping asam keping
Daun sup
Bawang goreng
Sedikit minyak masak untuk menumis
4 cawan air (kalau suka banyak sup, bole tambah lagi)
1 kiub ayam

Cara Memasak:
Tumbuk halia, bawang putih dan bawang besar...
Tumiskan bersama minyak yang telah dipanaskan....
Bila dah naik bau, masukkan tulang dan air....
Rebus tulang sehingga empuk (petua: masukkan sudu besi kedalam periuk,rebus sekali bersama tulang-utk cepat empuk)
Bila dah empuk, masukkan perencah sup, kiub ayam,tomato @ asam keping...
kalau kurang garam, tambahkan garam sedikit....
Bila dah mendidih, tutup api..
Sedia untuk dihidang.... taburkan daun sup dan bawang goreng....

*Bole dimakan bersama nasi @ mee. Kalau suka pedas makan bersama cili kicap atau taburkan lada hitam ke dalam sup...

No comments:

Post a Comment